Урок 18. Контрольний переказ (докладний) розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини

Урок 18. Контрольний переказ (докладний) розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини.

Українська мова.

7 клас

Матеріал для вивчення

1. Повторіть вимоги до опису зовнішності людини.

Опис зовнішності людинице словесний портрет, зображення людини мовними засобами. Портрет передає загальний вигляд і конкретні деталі зовнішності людини.

Опис зовнішності має характерну будову: у кожному реченні названо певну деталь («відоме», або «дане») і ознаку цієї деталі («нове»).

Розрізняють д і л о в і ( н а у к о в і ) описи зовнішності людини, у яких

наявні точні, об’єктивні характеристики, і х у д о ж н і описи – емоційно забарвлені, яскраві словесні портрети. У художніх описах поєднуються висловлювання описового й розповідного характеру.

У розповідний текст художнього стилю для пожвавлення, урізноманітнення розповіді вводяться описи зовнішності людини. Через описи зовнішності персонажів розкриваються їхні характери. Перед очима читача постають реальні життєві ситуації та конкретні постаті людей.

Під час опису зовнішності людини необхідно звергнути увагу на вік, характерні риси і вираз обличчя (колір очей, волосся, форма носа, брів, губи, шия), зріст, поставу, ходу, основні елементи одягу. Слід орієнтуватися на опис особливого, яскравого, суто індивідуального в зовнішності людини (заняття і професія, особливості характеру особистості, ставлення до інших людей, загальна культура, манери, хода, вираз обличчя (очей). Ця так звана непряма характеристика зовнішності дає змогу створити цілісне уявлення про описувану людину як особистість.

2. Прочитайте твір, дайте усну відповідь на питання.

  1. Про що розповідається   в тексті?
  2. Кого зображує письменник?
  3. З якою метою автор вдається до опису зовнішності Романа? До  яких портретних деталей привертає особливу увагу? Які виражальні засоби мови використовує?

РОМАН КУРОЧКА

На крутому березі Дністра стоїть невелике село Берізки. У тих Берізках і живе учень п’ятого класу Роман Курочка. Хлопець він на вигляд не дуже показний: невисокий, худорлявий, кирпатий, з гарними темно-сірими очима. А русяве волосся на голові за літо так вигорає на сонці, що стає білим-білим. Груди й плечі вузькі.

  Роман був найменшим у класі. Вийдуть учні на фізкультуру, вишикуються в одну лінію, плече до плеча, то Курочка найостанніший. А коли йдуть строєм, Микола Перегуда, що був у класі найвищим, озирнеться та насмішкувато й кине:

— Ей, Романе, ноги вище піднімай!

  І весь клас так і зайдеться сміхом.

  Узагалі той Перегуда не давав бідному Курочці спокою. Високий, здоровий, він, бувало, штовхне хлопця в плече:

— Ти, Романе, навіть не курочка, а справжнісіньке курча.

Роман мовчки зносив ті глузування Перегуди. Та й що міг сказати, коли на зріст він був якраз тому під руки. Тільки одного разу не втерпів, стиснув кулаки й тремтливим голосом сказав:

— Ну почекай, ми ще з тобою поквитаємось…— і, певно, у ту хвилину Романові дуже хотілося бути більшим і сильнішим за Перегуду.

  Жили Роман з матір’ю на березі Дністра. Невелика їхня хата в садочку стояла над дорогою, а кінець городу спускався до самісінької води. І влітку, поки мати працює, хлопець усе біля річки: то рибу ловить, то ятери сушить, то весло струже або смолить свою плоскодонку. А то збере цілу ватагу таких хлопців, як сам, та все проводить з ними змагання.

  І тут Роман виявився таким майстром, що випередити його ніхто не міг. Він так спритно вимахував руками і перебирав у воді ногами, що й справді був схожий на прудку рибину (За А. Дрофанем, 256 сл.).

3. Ознайомтеся з пам’яткою.

ПАМ’ЯТКА

«Як докладно переказати текст?»

  1. Уважно прочитайте текст для докладного переказу.
  2. За потреби запишіть на чернетці ключові слова і словосполучення, конкретні найменування (прізвища, географічні назви, дати, цифри тощо).
  3. Визначте стиль, тип, жанр мовлення, тему та основну думку тексту.
  4. Під час повторного прослуховування тексту зробіть записи на чернетці у вигляді плану, окремих слів і словосполучень, потрібних для розкриття основної думки, зв’язку частин тексту тощо.
  5. Поміркуйте над змістом і послідовністю викладу матеріалу переказу.
  6. На чернетці напишіть план, підпорядковуючи висловлення темі та основній думці, дотримуючись композиції, мовних і стильових особливостей, авторського задуму.
  7. Відреагуйте написане.
  8. Перекажіть текст, дотримуючись складеного плану.

4. Напишіть докладний переказ твору “Роман Курочка” спочатку на чернетку, відредагуйте й запишіть контрольний переказ у зошит.

Домашнє завдання.

Напишіть контрольний докладний переказ твору “Роман Курочка”.

Повторити тему “Дієслово”.

 

Джерела

  1. Глазова О.П. Українська мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2016. – 272с.
  2. Вертепна О. М. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами зовнішності людини :  Конспект уроку для 7 класу. – Режим доступу:  https://naurok.com.ua/urok-urm-11-dokladniy-usniy-perekaz-rozpovidnogo-tekstu-hudozhnogo-stilyu-z-elementami-opisu-zovnishnosti-lyudini-za-skladnim-planom-33446.html
  3. Куксенко С. М. Особливості будови зовнішності людини. Докладний усний перереказ розповідного тексту художнього стилю: Презентація. – Режим доступу:  https://naurok.com.ua/prezentaciya-osoblivosti-budovi-opisu-zovnishnosti-lyudini-dokladniy-usniy-perekaz-rozpovidnogo-tekstu-hudozhnogo-stilyu-z-elementami-opisu-zovnishnosti-lyudini-za-skladnim-planom-314227.html
  4. Опис зовнішності людини: Зображення: Режим доступу: https://www.google.com/search?sca_esv=573634593&sxsrf=AM9HkKlmBAmWLljivgeeGhzkI0aQc2BzYw:1697394607591&q=%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%BC+%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D1%96%D1%88%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96+%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwiL2IPV1_iBAxVuhv0HHVXIC7cQ0pQJegQIDBAB&biw=1280&bih=603&dpr=1.5

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *