Урок 35. РМ. Твір-опис виконання дій на основі власних спостережень у художньому стилі

Урок 35. РМ. Твір-опис виконання дій на основі власних спостережень у художньому стилі.

Українська мова.

7 клас

Матеріал для вивчення

Пізнається бо дерево з плоду його.

Повторіть!

    Розповідь про процес праці – це перелік певних дій у тій послідовності, в якій їх слід виконати, щоб одержати результат. Опис трудового процесу може бути складено в науковому, діловому або художньому стилях.

    Стильові особливості опису процесу праці, трудові дії, про які йдеться в тексті наукового або ділового стилів, стосуються не конкретної, а будь – якої особи; не вказано й час дії; використовуються дієслова 3-ої особи множини. Така розповідь має характер інструкції, її мета – передати певну інформацію про процес праці, конкретні рекомендації щодо її виконання. Опис праці в художньому стилі образний, емоційний, використовуються художні засоби, тому виникає певне ставлення до процесу праці, до виконавця та результату.

  1. Перегляньте відео, познайомтеся з особливостями твору-опису з елементами опсу дій.

2. Актуалізація опорних знань

  • Назвіть типи мовлення.
  • Які особливості має опис?
  • Які види описів вам відомі?
  • Що таке опис виконання дії?
  • У якому стилі можна описати виконання дії?
  • Чим відрізняється такий опис у художньому стилі від наукового?
  • З якою метою, на вашу думку, ми вдаємося до опису виконання дії?
  • Як ви розумієте слова «Пізнається бо дерево з плоду його»? Яке відношення вони мають до нашого уроку?

3. Підготовка до складання твору.

  1. Робота з текстом

     Прочитайте текст. 

     Руки Ганни Сильвестрівни натхненно чаклували над кожним шматочком тіста. Господиня встигла вже поставити воду і, коли окріп забелькотів, виклала на підситок перший десяток вареників та почала по одному кидати їх у каструлю.

     Прозора вода враз скаламутилась, у ній затанцювали білі порошинки. Полинув ніжний аромат тіста й варених ягід. Потім вода знову забила в ключі, і незабаром вареники почали випливати нагору.

      За мить вони запаморочливо пахтіли на тарілці — білі-білі, з ледь помітним бузковим відливом. (За І. Сенченком)

Поміркуйте!

  • Який тип мовлення покладено в його основу?
  • З’ясуйте стиль мовлення тексту, свою думку обґрунтуйте.
  • Чи можна відчути, як автор ставиться до виконавиці дій? Завдяки чому ми це розуміємо?

Зверніть увагу!

        Текст художнього стилю не тільки відтворює послідовність виконуваних дій, а й викликає певне ставлення до праці, до її виконавця, до результату праці. Такий текст емоційний, образний, у ньому вживаються художні засоби.

  • Які художні засоби вам відомі?
  • Назвіть художні засоби, використані у прочитаному тексті.

4. Опрацювання пам’ятки «Як працювати над твором»

 

Як працювати над твором

         Зміст твору повинен відповідати темі (про що ви будете  писати) і головній думці (що будете стверджувати, якої думки дотримуватися).

        Структурувати твір необхідно відповідно до складеного плану.

        Частини мають бути логічно пов’язані.

        Слідкуйте за порядком викладу думок.

        Не пишіть зайвого, того, що не стосується теми.

        Використовуйте словникове багатство української мови.

        Мовні засоби обирайте відповідно обраному стилю мовлення.

 

5. Робота над твором

  1. Мовленнєве завдання

       Поміркуйте, виконання яких дій приносить задоволення й радість вашим рідним (мамі, татові, бабусі, дідусеві, братові, сестрі).

       Чи доводилося вам спостерігати за тим, як вони виконували цю роботу? Складіть твір-опис виконання дії на основі власних спостережень у художньому стилі.

       Доберіть заголовок до твору.

  1. Словникова робота
  • Доберіть слова-синоніми, за допомогою яких можна описати дії тих, хто працює.

      Працює, трудиться, виготовляє, виробляє, майструє.

  • Доберіть означення до слова праця.

     Бажана, корисна, творча, плідна.

  • Доберіть прислівники до слова працювати (як?).

     Упевнено, успішно, активно, легко, уміло, зосереджено, систематично.

  • Доберіть фразеологізми, які б характеризували виконання дії. Які з них говорять безпосередньо про дію, а які – про результат дії? Поясніть значення фразеологізмів. У разі потреби скористайтеся довідкою.

     Не покладаючи рук, як з голочки, як по нотах, ганяти як солоного зайця, за гаряче й студене хапати, трудитися в поті чола.

     Довідка: старанно працювати; новий, щойно добротно зроблений; працювати легко, без ускладнень; без перепочинку, весь час; усе робити, ні від якої роботи не відмовлятися.

  • Доберіть слова для позначення послідовності дій.

     Спочатку, перш за все, потім, опісля, згодом, тепер, нарешті.

6.  Складання плану опису дій.

Орієнтовний план

  1. Де, коли та за яких обставин ви спостерігали за трудовим процесом.
  2. Послідовність виконання певних трудових дій:

а) «відоме» (діюча особа, час виконання) — «нове» (назва виконуваної дії);

б) «В» — «Н»;

в) «В» — «Н» (розповідь про послідовно виконувані операції).

  1. Що зацікавило вас у роботі. Оцінка результатів праці.

Домашнє завдання.

1. Скласти й записати складний  плану до твору-опису дій на основі власних спостережень в художньому стилі на тему “Прикрасили ялинку”.

2. Усно скласти твір за своїм планом.

Джерела

  1. Біліченко О. О. Письмовий стислий переказ розповідного тексту про виконання  певних дій (у художньому стилі): Конспект уроку. – Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/rm-no-4-pismovij-stislij-perekaz-rozpovidnogo-tekstu-pro-vikonanna-pevnih-dij-u-hudoznomu-stili-120441.html
  2. Вареники: Зображення. – Режим доступу: https://www.google.com/search?q=%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8&sca_esv=591911936&tbm=isch&sxsrf=AM9HkKniJZDrPZhTCj_sLGaQd-T4UBkBiQ:1702923270072&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwj8_d3Ey5mDAxU-KBAIHab5DYIQ_AUoAXoECAIQAw&biw=1280&bih=593&dpr=1.5
  3. РМ. Усний твір розповідного характеру в художньому стилі про виконання певних дій: Відео. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=y_-2UvZD6hA
  4. Стилі мовлення: Зображення. – Режим доступу: https://www.google.com/search?sca_esv=579634074&sxsrf=AM9HkKmPIO3Is651PByHtk0apnOaAL9hnQ:1699202684450&q=%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BB%D1%96+%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F&tbm=isch&source=lnms&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwjxvqGjp62CAxU6CRAIHf-rDrEQ0pQJegQIDBAB&biw=1280&bih=603&dpr=1.5#imgrc=LzWPyDVgvyYruM
  5. Сурмай А. Д. РМ. Письмовий твір-опис дій на основі власних спостережень: Конспект уроку.  – Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/konspekt-uroku-rm-pismovij-tvir-opis-dij-na-osnovi-vlasnih-sposterezen-u-formi-instrukcij-abo-nastanov-kerivnictva-do-vikonanna-pevnih-dij-31093.html
  6. Ткаченко С. І. Розвиток мовлення. Усний твір-опис виконання дій на основі власних спостережень у художньому стилі: Конспект уроку.  – Режим доступу: https://naurok.com.ua/urok-rozvitok-movlennya-usniy-tvir-opis-vikonannya-di-na-osnovi-vlasnih-sposterezhen-u-hudozhnomu-stili-115475.html

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *