Урок 31. Складання текстів із використанням фразеологізмів

Урок 31. Складання текстів із використанням фразеологізмів.
Українська мова. 6  клас

Матеріал для вивчення

Повторіть!

Кожна мова світу має у своєму арсеналі потужну зброю, що допомагає увиразнити мовлення, збагатити його, передати всі відтінки значень. Це фразеологізми. Не виняток й українська мова. До її складу входять десятки тисяч сталих висловів, мовних кліше, приказок, афоризмів. Про їхнє значення, походження  розкажуть фразеологічні словники.
Фразеологізми — джерело неповторності  літератури.  У мовленні фразеологізми використовують з різною метою: для надання висловлюванню образності, емоційності, експресивності; створення відтінку іронії, жарту, насмішки, сарказму тощо; вираження позитивних емоцій або фамільярності; відтворення найтонших нюансів значення, характеристики предмета, явища, ситуації.
Приклад:
Копилити губи, мотати на вус, протуркотіти вуха, розмахувати кулаками після бійки, бити себе в груди, хапатися за соломинку, гнути спину, танцювати від печі, ковтати слину, махнути рукою, зіпнутися на ноги, руки сверблять, склавши руки, пальчики оближеш, як за рідного батька.
  1. Перегляньте відео, дізнайтеся про походження фразеологізмів, пов’язаних з навчанням. 

2. Запам’ятайте!

Фразеологізми про школу та навчання
Розкласти по поличках — розібрати все до дрібниць, встановлюючи певну систему, логічну послідовність.

Осідлати Пегаса — навчитися писати поетичні твори, стати поетом.

Бистрий на розум — здатний добре й швидко міркувати; кмітливий.

Азбучна істина — йдеться про загальнозрозуміле, загальновідоме, елементарне.

Повний лоб — хтось розумний, тямущий, здібний (антонім: пустий лоб; порожньо в голові, лобом неширокий).

Говорити на різних мовах (різними мовами) — не розуміти один одного.

Поворушити пам’яттю — примусити себе пригадати що-небудь.

Казанок (баняк, макітра) варить —  хто-небудь розумний, кмітливий, добре розуміє що-небудь, орієнтується в чомусь.

Голова половою (соломою, клоччям і т. ін.) набита у когось — хто-небудь нерозумний, нерозторопний. Антонім: голова не половою набита.

Розуму не позичати — про розумну людину.

Високі матерії — складні для розуміння поняття; незвичайні, небуденні теми розмов.

Ходити з темними очима — бути неосвіченим, неписьменним, неграмотним.

Без царя в голові — розумово обмежений, недалекий, безрозсудний.

Глузд за розум завертає (завернув) — хто-небудь не може нормально мислити, діяти.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/frazeologizmi-pro-shkolu

3. Письмово. Поясніть значення фразеологізмів.

Як свиня на перці розумітися (Як цап у зорях розбиратися).

Ще мак росте (цвіте) в голові.

Чорним по білому написано.

Укласти в голову.

Розвішувати вуха.

Розводити демагогію.


Домашнє завдання.

Написати твір (обсяг – пів сторінки) на тему “Як ми навчаємось”, використовуючи фразеологізми (5-8 фразеологізмів). Фразеологізми підкреслити.

Повторити поняття про фразеологізми, вивчити значення поданих вище фразеологізмів.

Зробити фото виконаної роботи (як класної, так і домашньої) й завантажити на свою сторінку в Нuman.

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *