Урок 125. Історичні факти і художній вимисел у трилогії Б. Лепкого. Іван Мазепа – як «золота доба» Гетьманщини в трилогії Б. Лепкого

Урок 125. Історичні факти і художній вимисел у трилогії Б. Лепкого.

Іван Мазепа – як «золота доба» Гетьманщини в трилогії Б. Лепкого.

10 клас

Українська література.

Матеріал для вивчення

1.   (Зверніть увагу на відповіді, запишіть у вигляді констекту)
? Який період життя і діяльності Мазепи як Гетьмана відбився в романі „Мотря”?
(Останні роки життя і гетьманування)
? Чи випадкове це? (Ні, бо саме в цю пору Мазепа виявив свої сокровенні задуми,
свою громадянську позицію і очолив національно-визвольний рух за створення
української держави.)
? Які іпостасі особи Мазепи відтворені в романі? (Політик, володар, дипломат,
полководець, звичайна людина — син, коханець)
? Схарактеризуйте історичні умови, коли Мазепа прийшов до влади? (Україна
розшматована між Росією та Польщею, виснажена постійними війнами, не було
єдності між самими українцями)
? Які риси характеру, мрії, бажання плани Мазепи привели його, за Лепким, до
гетьманської булави? (Бажання „поставити Україну на власні ноги”, зробити
гетьманську владу незалежною і здорова амбітність)
? Скільки років Мазепа був українським гетьманом? (21 рік)
? Що можна сказати про наслідки правління Мазепи? (Фактично були об’єднані
землі правобережної та лівобережної України, укріпилася гетьманська влада,
приборкано анархію).
? Що було кінцевою метою політичної діяльності Мазепи? Чому? Відповідь
аргументуйте цитатами з твору. (Визволення з-під московського ярма)
? Який прийом, використаний автором, на ваш погляд, найкраще розкриває
особистість гетьмана? Чому? (Внутрішні монологи)
? На яких рисах характеру Мазепи акцентує увагу Б. Лепкий? Наведіть приклади
(Доброта, людяність, здатність до співпереживання)

? „Життя не довіряти навчило. Лиш хитрістю, лиш увагою великою можна в нас
пробиватися вперед”. Прокоментуйте це висловлювання Мазепи. Це свідчить про
його хитрість чи дипломатію?
? Знайдіть цитати до характеристики образу Мазепи. Зверніть увагу, як головного
героя характеризують представники різних соціальних верст, національностей і
позицій.
? Якими були політичні стосунки російського гетьмана і російського царя?
? Якими були стосунки гетьмана і козацької старшини?
Проблемне питання: як на вашу думку: наскільки співпадає образ літературного
героя — гетьмана Мазепи з його реальним прототипом?

2. Літературний диктант Б.Лепкий Трилогія про Івана Мазепу „Так — ні”. (Усно)

1) Кочубей займав найвище місце біля гетьмана, був генеральним суддею.
2) Мазепа на сніданок звичайно їв молочну кашу.
3) Любов Федорівна — мати Мазепи.
4) „Мабуть, і на буйній Україні такий розкішний цвіт ще ніколи не цвів. Ріст,
погляд великих очей… усмішка, дивна й нерозгадана…” — це портрет княгині
Дольської.
5) „Хоч полковий та не дуже то пишний був город, ніби велике село. Тільки
декілька кращих будинків пишалося на кілька церков”. Мова іде про Миргород.
6) „Старий я лис, щоб мене можна перехитрити”. Так про себе говорить
полтавський полковник Іскра.
7) Мазепа був гетьманом 21 рік.
8) Мазепа грав на бандурі, сам склав пісню про згоду.
9) Кочубеїха в усьому слухалася чоловіка.

10) В душі Чуйкевича образ Мотрі зливався з образом України.
11) Кочубеїха більш за все хотіла видати заміж Мотрю за Мазепу.
12) Мазепа був меценатом, будував церкви, жертвував на навчальні заклади.

3. Перегляньте відео, познайомтеся з цікавими фактами про Івана Мазепу.

4. Прочитати роман Б. Лепкого “Мазепа”: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=996#google_vignette

5. Читати підручник, сторінка 228-231.

Домашнє завдання.

Написати конспект за матеріалом, поданим на сайті.

Читати підручник, сторінка 228-231.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *