Урок 131. Гульджемал дочув Іззета-ага із Учтурфана – головна героїня оповідання «Арслан киз»

Урок 131. Гульджемал дочув Іззета-ага із Учтурфана – головна героїня оповідання «Арслан киз».

Оповідання «Арслан-киз» («Дівчина-левиця»)

Історична основа твору. В оповіданні Ісмаїла Гаспринського немає точної вказівки на конкретних історичних осіб, тому цей літературний твір можна вважати умовно історичним (історико-художнім). У його основу лягли події уйгурсько- дунганського повстання 1864-1877 рр., власне, спроба корінних народів Джунгарії й Східного Туркестану (уйгурів, дунганів), які сповідували іслам, визволитися з-під колоніального гніту китайської династії Цін, яка у 1750-х рр. XVIII ст. завоювала сусідні землі.

Образ Гульджемал. Головна героїня твору – дочка Іззазет-аги з міста-оазиса Уч-Турфана1. Її ім’я в перекладі з тюркських мов означає «прекрасна квітка». Мусульманська дівчина у творі Ісмаїла Гаспринського справді наділена дивовижною красою. Ага – це військовий офіцерський титул і водночас ознака приналежності до вищої касти, рівної у Європі дворянству. Саме Іззазет-ага – найавторитетніша людина в місті Уч-Турфан, і на ньому лежить відповідальність за долю всіх жителів. Отже, Гульджемал походила зі знатного роду, мала відомого батька.

1 Уч-Турфан – це місто нині належить до території, що підвладна Китаю.

Формування характеру дочки Іззазет-аги відбувалося під безпосереднім контролем розумного батька й прочитаних Гульджемал книг. Дівчина прекрасно знає Коран, розуміє, що в час загрози існуванню народу «немає жінок і чоловіків, а є тільки бійці». Водночас Гульджемал володіє зброєю, не боїться порушити споконвічні правила й навіть обрізати собі волосся чи перевдягтися в чоловічий одяг. Емансипаційна поведінка дівчини – це не демонстративна спроба довести чоловікам, що Гульджемал нічим не гірша від юнаків, а розумне залучення на свій бік насамперед жінок. Нарада в жіночій лазні добре продумана дівчиною-левицею, адже для початку бунту в Кашгарі була потрібна не сила, а високий емоційний сплеск, гарячий порив до волі:

«Мусульманки були вкрай зворушені почутим. І, розлючені, заходилися клясти Таштімур-бека до сьомого коліна… Врешті, Арслан-киз, організувавши військовий жіночий загін… скочила на кам’яний мур і постала перед юрбою чоловіків: “Гей, мусульмани, юнак із Уч-Турфана, що просив у вас допомоги, це я. донька Іззазета- аги Гульджемал. Ось ці жінки готові піти зі мною на ворога й захищати вас”».

В уяві читачів героїня оповідання І. Гаспринського «Дівчина-левиця» асоціюється з усесвітньо відомою французькою патріоткою Жанною д’Арк.

Авторитет і неймовірний успіх відомих світові жінок завжди полягав не лише в їхній мужності, кмітливості, готовності до самопожертви заради рідного народу. Німецький філософ і психолог Фрідріх Ніцше недаремно наголошував, що там, де жінка береться за зброю, щось негаразд із чоловіками. Поруч із дівами-во- йовницями чоловіки намагаються саме таку ситуацію негайно виправити власними подвигами, подвоєними героїзмом і відвагою.

Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал, поданий на сайті.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *