Урок 66. Стилістична помилка. Стилістичне використання багатозначних слів і омонімів, синонімів, антонімів і паронімів.
Українська мова. 11-А клас, 11-Б клас
13. 05. 2022
Матеріали до уроку
- Вивчити поданий нижче матеріал.
Одне слово може мати кілька лексичних значень. Таке явище називають багатозначністю, або полісемією (від гр. poly — багато і sema — знак). Багатозначні слова надають мові образності, виразності, гнучкості, розширюють її синонімічні можливості.
Розрізняють пряме та переносне значення слова.
Пряме значення слова здебільшого первинне, воно виникло разом зі словом, характеризується співвіднесеністю слова з реаліями життя: золота каблучка.
Слово в переносному значенні — назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші: золоті руки, золота людина, золоті дні. Переносних значень слово може мати кілька.
Значення слова — пряме чи переносне — установлюють у словосполученні чи реченні.
Багатозначні слова – слова, які мають декілька лексичних значень.
Багатозначні слова можуть уживатися у прямому та переносному значенні.
Пряме – основне, головне, первинне значення слова.
Переносне – вторинне, виникло шляхом перенесення назви з одного явища дійсності на інше за подібністю їхніх ознак.
Існують такі способи стилістичного використання багатозначності слова:
- уживання того самого слова в одному реченні (тексті) в різних значеннях: Малі(недорослі) діти — малий (незначний) клопіт, великі (дорослі) діти — великий (значний, обтяжливий) клопіт;
- використання слова водному реченні (тексті) в його вужчому й ширшому значенні: Пахне хвоєю в лісі, а злежаний почорнілий сніг уже пахне весною;
- користання поряд вільного і фразеологічно зв’язаного значення слова (або поєднання двох фразеологічних значень):Кожній нації є за що посипати собі голову попелом.Тільки не треба тим попелом запорошувати очі наступних поколінь (Л. Костенко). Якщо справа у твоїх руках — не опускай руки (В. Черняк). Омоніми – це слова, однакові за звучанням, але різні за значенням (бал – оцінка успішності; бал – танцювальний вечір) Омоніми, у яких звуковий склад збігається в усіх граматичних формах, називають абсолютними (повними), вони завжди є словами однієї частини мови. Наприклад: бал — вечір з танцями і бал — одиниця виміру сили якогось природного явища; цифрова оцінка успішності.Крім повних омонімів, існують омоніми неповні. До неповних омонімів відносять:
слова різних частин мови, які збігаються за звучанням тільки в окремих граматичних формах світило (іменник) — світило (дієслово); три (числівник) — три (дієслово) однакові за вимовою, проте різні за значенням і написанням слова (або окреме слово і поєднання двох слів) мине — мене; гриби — греби; лев — Лев; спиться — спиця; зашию — за шию; сонце — сон це однакові за написанням, але різні за лексичним значенням слова, які у вимові різняться наголосом дорога — дорога; замок — замок; музика — музика; атлас — атлас; ірис — ірис ; вигода — вигода Однакові за звучанням, проте відмінні (або частково відмінні) за лексичним значенням та вживанням слова двох різних мов називають міжмовними омонімами. Наприклад: укр. пильний (уважний) — рос. пыльный (укритий пилом), укр. гора (значне підвищення над навколишньою місцевістю), болг. гора (ліс).
Пароніми (від гр. раrа — біля і onуma — ім’я) — слова, подібні за звучанням, але різні за значенням.
Пароніми можуть бути:
- синонімами: капля — крапля, тяжкий — важкий;
- антонімами: емігрант — іммігрант, прогрес — регрес;
- однокореневими словами: музичний — музикальний, організаційний — організований;
- близькими за звуковим складом словами: ефект — афект, чисельний — численний.
Звукова близькість паронімів призводить до сплутування їх у мовленні, може спричинити непорозуміння між співрозмовниками.
У текстах художнього й публіцистичного стилів, в усному розмовному мовленні пароніми вживають для створення гумористичного ефекту, який досягається через гру слів: Боріться або не беріться (Л. Костенко).
2. Переглянути відео.
Домашнє завдання: 1. 11-Б клас – вивчити правила (підручник с. 149-150), вправа 7, с. 153 (письмово).
2. 11-А клас – вправа 589, 594 (письмово), вивчити правила, подані вище.