Урок 130. Поняття про відокремлення. Відокремлені означення

Урок 130. Поняття про відокремлення. Відокремлені означення.

Українська мова.

8-А клас – 19. 05.2022.

Матеріал до уроку

  1. Переглянути відео, записати, які члени речення можуть відокремлюватися і чим вони виражені.

Вивчити напам’ять!

Другорядні члени речення, які для підсилення їх смислової ролі виділяються в усному мовленні інтонацією й паузами, а на письмі – відповідними розділовими знаками, називаються відокремленими.

Відокремлені уточнювальні члени речення відповідають на питання: а який саме? а як саме? де саме? а коли саме? а що(хто) саме? Вони уточнюють, конкретизують попередні члени речення, звужуючи або обмежуючи їх значення,  або виділяються для посилення їхнього змісту і значення, стоять безпосередньо після слова, яке конкретизують.
Відокремлені члени речення вживаються у всіх стилях мовлення, конкретизуючи думку, збагачуючи виразність та образність тексту.
Наприклад:
  • відокремлені означення
Тепла ніч, напоєна степовими пахощами, пропливала над Асканією. (О. Гончар)
Малий, сиджу біля вікна і всього боюсь. (Є. Гуцало)
  • відокремлені прикладки
Солов’ї, нічні товариші мої, у сад злетілись до вікна. (П. Воронько)
  • відокремлені обставини
Усяка пташечка, радіючи, співала. (Л. Глібов)
Блакитний час, прикинувшись водою, тече в піщаних, чистих берегах. (Є. Гуцало)
  • відокремлені додатки
На світі все знайдеш, крім рідної  матері. (Народна творчість)
  • відокремлені уточнювальні члени речення (будь-який член речення, найчастіше — обставини)
Коло самого дому, під вікнами, росли кущі жовтої акації. (І. Нечуй-Левицький)
2. Переглянути відео, скласти й записати речення з відокремленими означеннями (Тема “Родина”).
3. Усно. Знайдіть відокремлені члени речення, з’ясуйте, якими членами речення вони виступають.
В небі, чистім і прозорім, сонце сяє. (М. Рильський)
Це було літом, саме в жнива. (М. Коцюбинський)
Почувши за спиною шелест, вона озирнулась. (С. Васильченко)

4. Запишіть подані речення, підкресліть відповідно до їхньої синтаксичної функції.

По обидва береги Раставиці через усю Вербівку стеляться сукупні городи та левади, не огороджені тинами. (І. Нечуй-Левицький) Знедолений ладом ворожим, він працею держить всі стани… (П. Грабовський) Монгольське військо стояло довгими рядами, по кістки у воді, сумне, безрадне. (І. Франко)

Домашнє завдання. 

Вивчити правила, подані вище або   стор. 202-203 (підручник). Вправа 372 (усно за підручником).  Виконати письмові завдання, подані вище, зробити фото, завантажити на свою сторінку в Сlassroom.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *