Урок 9. Виразне читання вголос текстів різних типів, стилів, жанрів мовлення

Урок 9. РМ. Виразне читання вголос текстів різних типів, стилів, жанрів мовлення.

9-А клас  15. 09. 2022

Матеріал для вивчення

1. Прочитайте вимоги до виразного читання, напишіть конспект поданого матеріалу.

Вимоги до виразного читання

  1. Відтворення емоційної насиченості твору (внутрішнє «бачення», робота творчої уяви читця – особливо поетичного тексту).
  2. Розуміння ідейно-художнього смислу, а не лише фактичного змісту тексту.
  3. Вміння висловити особисте ставлення, передати зміст і настрій слухачам.

Процес підготовлення до виразного читання може включати складання партитури, що є сукупністю умовних знаків, за допомогою яких роблять розмічування тексту, щоб запобігти можливим помилкам у процесі його читання.

Партитура художнього тексту – це графічне відтворення звучання художнього твору. Складаючи партитуру, позначають паузи, наголоси, підвищення й зниження тону,

інтонаційні переломи тощо. Партитурні позначки допоможуть учителеві в процесі навчання учнів, особливо коли треба показати, як здійснити інтонаційну фігуру, що не визначена розділовим знаком. Скласти партитуру – означає розмітити текст умовними позначками, які допомагають уникнути логічних помилок у процесі повторних читань.

Складання партитури розпочинається із розчленування тексту на частини, періоди, ланки, мовні такти.

Паузи:

а) кома – ледь помітна пауза (позначка – /);

б) двокрапка й тире – помітна пауза (позначка – //).

в) крапка – явна пауза із інтонацією завершеності (позначка – ///).

Тон читання:

а) підвищення тону – стрілка вгору (↑);

б) зниження тону – стрілка вниз (↓);

в) рівний тон – горизонтальна стрілка (→).

Пам’ятка «Як навчитися виразно читати віршові твори»

    1. Вдумливо прочитай вірш.
    2. З’ясуй лексичне значення не зрозумілих тобі слів.
    3. За змістом та ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш твір.
    4. У кожному рядку визнач (підкресли олівцем) стрижневе слово, тобто слово, на яке падає логічний наголос (слово, яке слід інтонаційно голосом виокремити, бо воно найвагоміше в рядку чи реченні).

    5.Позначити паузи.

    1. Визначити тон.
    2. Прочитай кілька разів з дотриманням вимог усіх позначок.
    3. Читаючи ,уявляй картини, які виникають, і запам’ятовуй їх послідовність.

     

    Пам’ятка декламатора

    1. До читання напам’ять повтори про себе текст вірша.
    2. Перед тим як декламувати, займи зручну й правильну позу (стань рівно, розправ плечі, набери потрібну кількість повітря).
    3. Назви автора й твір, який читатимеш.
    4. Читання вірша можеш супроводжувати жестами, проте рухи рук мають бути стриманими, не втомлювати й відволікати слухача.
    5. Не поспішай під час читання, набирай повітря рівними частинами під час пауз.
    6. Декламуючи, уявляй картини, які озвучуєш, і з відповідним темпом і настроєм передавай їх.
    7. Не варто занадто голосно читати вірш, оскільки майстерність у читанні художнього твору визначається передусім темпом, інтонацією, дотриманням пауз, настроєм, а також мімікою, жестами та ін. Розмічання мовних тактів (скісні риски) і читання за ними потрібні для того, щоб змусити учня аналізувати фрази і вникати в їх суть.

2. Прочитайте тексти різних стилів, дотримуючись вимог.В.Симоненко «Ти знаєш,що ти- людина».Ти знаєш, що ти — людина?Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

Більше тебе не буде.

Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди —

Добрі, ласкаві й злі.

 

Сьогодні усе для тебе —

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба —

Гляди ж -не проспи!

 

Бо ти на землі — людина,

І хочеш того чи ні —

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

  1. ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКІ ЦІННОСТІ У ПОЕЗІЇ Л. КОСТЕНКО

Незбагненна сила поетичного слова. Ніжне і гнівно-обурливе, пристрасне і розчулене, воно обережно торкається наипотаємніших струн у наших серцях, викликаючи мелодії радості, смутку, любові, надії.

У кожного з поетів свій неповторний голос, своє особливе бачення світу. Читаючи вірші Тараса Шевченка і Лесі Українки, В. Симоненка і М. Вінграновського, І. Драча і Д. Павличка, ми бачимо багатовимірність, різнобарвність усього, що нас оточує, учимося відчувати, сприймати напівтони і напіввідтінки, глибше усвідомлюємо неповторність кожної миті життя. Українську поезію сьогодні важко уявити без Ліни Костенко (народ. 1930 р.). У її дивовижному за красою і силою поетичному голосі гармонійно поєдналися зворушлива ніжність жінки і твердість

духу справжнього борця, філософська заглибленість у проблеми буття і пристрасна емоційність трибуна.

Ліна Василівна Костенко народилася у містечку Ржищеві на Київщині в учительській родині. 1936 р. сім’я переїхала до Києва, де дівчина закінчила середню школу, навчалася в педагогічному інституті. Протягом 1952—1956 рр. Ліна Костенко вчилася в Московському літературному інституті, який закінчила з відзнакою. Вона почала рано друкуватися — ще навчаючись у школі. Перша збірка поетеси «Проміння землі» вийшла друком 1957 р. Серед інших відомих її збірок — «Над берегами вічної ріки» (1977), «Неповторність» (1980), «Сад нетанучих скульптур» (1987), «Вибране» (1989).

За роман у віршах «Маруся Чурай» і збірку поезій «Неповторність» 1987 р. Ліна Костенко удостоєна Державної премії ім. Т. Г. Шевченка. Її твори перекладалися мовами багатьох народів світу.’

Непросто складалася творча доля поетеси. Після блискучого успіху перших трьох книжок — тяжкий шістнадцятирічний період замовчування. Твори Ліни Костенко забороняли друкувати, дві її збірки були «розсипані» уже після набору. Але мужня жінка, самобутня поетеса витримала і цькування влади, і несправедливі закиди критики, і пасивне мовчання «юрби». Сьогодні Ліна Василівна — один із найулюбленіших українських поетів. Щире захоплення читачів викликає сила і яскравість її творчого обдарування, велич і благородство духу.

  1. Дрога Ліно Василівно! Хочу приєднатися до усіх вітань, які ллються на вашу адресу. Ви заслужили на Всенародне визнання. Я горджуся, що така геніальна поетесса є дочкою України. Думаю, Ви прожили життя гідно, адже Ви залишили в серцях людей вічне і невмируще. Чесно кажучи, з невимовною насолодою читаю і декламую Ваші вірші, вони для мене такі близькі… Хочеться перечитувати їх по сто раз, бо вони простогеніальні!!! Хотіла б мати хоч трішечки тієї мудрості, яка присутня у Вас. Складно щось більше казати…тут слова не мають змісту. Просто варто подякувати Вам за працю, за ті усмішки і роздуми, які були викликані Вашими віршами, за те, що маю змогу насолоджуватися творіннями Вашої душі.

Щиро Ваша, Сусул Олена.

Дякую Вам!)

Джерело: http://metodportal.com/node/39573

Домашнє завдання

Написати конспект  поданого матеріалу.

Прочитати виразно три тексти різних стилів, поданих вище. (За бажанням можна надіслати відео виразного читання тектів).

Записані в зошиті завдання сфотографувати й завантажити на свою сторінку Нuman.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *