Урок 10. Складання діалогів на запропоновану тематику.
Українська мова. 6 клас.
Матеріал для навчання
- Перегляньте відео, повторіть вивчений матеріал “Розділові знаки при прямій мові та діалозі”.
2. Прочитайте текст і визначте відому і нову для вас інформацію про діалог. Запам’ятайте нове.
Діалог — вид мовлення (найчастіше усного), для якого характерні почергові висловлювання двох або кількох співрозмовників. У писемній формі діалогічне мовлення використовують у художніх творах як засіб відтворення мовлення та характеристики персонажів. Усне діалогічне мовлення здійснюється за умови безпосереднього контакту співрозмовників, кожен із яких почергово то слухає/сприймає, то говорить. Тому, щоб навчитися діалогу, необхідно досконало оволодіти такими видами мовленнєвої діяльності, як аудіювання та говоріння.
Важливими для діалогу є невербальні засоби спілкування: міміка, жести, інтонація. Усне мовлення передбачає розуміння співрозмовниками реальної ситуації спілкування, зорове сприйняття співрозмовниками одне одного (міміки, жестів), сприйняття інтонаційного оформлення мовлення.
Зорієнтувавшись у ситуації спілкування, кожен зі співрозмовників планує своє висловлювання. Плануючи репліки, слід передовсім визначити мету спілкування, його зміст й логічно «просуватися» до досягнення цієї мети.
Діалог — дослівно відтворена розмова між двома особами. Він складається з реплік (запитань і відповідей або повідомлень). Може супроводжуватися словами автора. Репліка (окреме висловлювання учасника діалогу) кожної особи записується з нового рядка. Перед нею ставиться тире. Якщо репліка супроводжується словами автора, то ставляться ті самі розділові знаки, що й при прямій мові, але без лапок.
ПАМ’ЯТКА
«Як вести діалог і дотримуватися вимог спілкування»
- Дотримуватися теми й мети спілкування.
- Під час спілкування не перебивати співрозмовника.
- Будувати репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.
- Слухати зацікавлено й доброзичливо.
- Дбати про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.
- Дотримуватися етикетних норм і правил поведінки під час діалогу.
3. Записати. Вставити пропущені репліки.
1.
— Маринко, ти коли приїхала?
— У ту неділю!
— …?
2.
— Я брала участь у конкурсі. Було багато учасників, але я посіла друге місце, бо наполегливо готувалася до цього заходу.
— …?
3.
— Моя сестра вступила до університету, тепер вона — студентка.
— …?
Домашнє завдання
- Складіть та запишіть діалог відповідно до запропонованої ситуації. (1 на вибір, 6 і більше реплік).
- Ситуація «У трамвай зайшла старенька бабуся».
- Ситуація «Уявіть, вам пощастило взяти інтерв’ю у відомого співака, спортсмена».
- Ситуація «А ти підготувався до уроків?».