Урок 18. Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму…». Двоскладові стопи

Урок 18. Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму…». Двоскладові стопи.

Українська література. 6  клас

Матеріал для вивчення

Станіслав Чернілевський

1. Перегляньте відео, познайомтеся з життям  творчістю С. Чернілевського, випишіть 3 цікавих факти про життя та діяльність С. Чернілеського.

2 Прочитайте біографії С. Чернілевського на сторінці 50.

3. Прослухайте виразне читання поезії  С. Чернілевського “Теплота родинного інтиму”.

4. Прочитайте виразно поезію самостійно на сторінці 51.

5. Зробити на вибір письмовий аналіз поезії С. Чернілевського “Теплота родинного інтиму” (автор, рід, жанр, жанровий різновид, тема, головна думка, художні засоби).

5. Познайомтеся з поняттям стопи та видами стоп.

Запишіть, що називається стопою, ямбом і хореєм.

Ритмічний лад поезіїстворюється рівномірним чергуванням наголошених і ненаголошених складів у віршовому рядку.

Стопа – це група складів, які закономірно повторюються.

Види стоп:

  •        двоскладові (хорей та ямб);
  •       трискладові (дактиль, амфібрахій, анапест).

Крім того, зустрічаються стопи, які складаються лише з ненаголошених складів (пірихій) або, навпаки, можуть з’являтися «зайві» наголоси (спондей).

Позначки: наголошені склади віршованого рядка позначають: –́, ненаголошені: u.

  •         Хорей – це двоскладова стопа з наголосом на першому складі. Наприклад:

ПідняЛИся КРИла

СОНних вітРЯків,

І чеРЕшню БІлу

ВІтер розбуДИВ…  

(М.Рильський)

Тут кожна стопа, що складається з 2-х складів, має наголос на першому складі, і ці стопи закономірно повторюються. У наведеній строфі ми бачимо по 3 стопи врядку. Отже, віршовий розмір цих поетичних рядків – тристопний хорей.

  •                Ямб – це двоскладова стопа з наголосом на другому складі. Наприклад:

РічНИЙ піСОК, сліДОК ноГИ твоЄї

і ДО сі ЩЕ – для МЕне! – НЕ заНІС.

Домашнє завдання

Зробити письмовий аналіз поезії С. Чернілевського “Теплота родинного інтиму”  (автор, рід, жанр, жанровий різновид, тема, головна думка, художні засоби).

Визнач віршовий розмір поданої нижче поезії.

Читати,  усно аналізувати, сторінка 51-54.

Вивчити, що називається ямбом, хореєм.

Зробити фото виконаної роботи (як класної, так і домашньої) й завантажити на свою сторінку в Нuman.

Джерела

  1. Авраменко О. М. Українська література: Підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти. – К.: Грамота, 2023. -224с.
  2. Віршові розміри. Крамничка можливостей: Текст. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/sanujukraiensku/ucnam/gotuemos-do-zno/konsultacia/teoria-literaturi/virsovi-rozmiri
  3. Станіслав Чернілевський. Теплота родинного інтиму… Забула внучка в баби черевички: Відео. – Режим доступу:   https://www.youtube.com/watch?v=bhRM3ZnAPjU
  4. Теплота родинного інтиму. Аудіо слухати.  Станіслав Чернілевський: Відео. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=yCQcWjVTQuw
  5. Станіслав Чернілевський:  Зображення. – Режим доступу:   https://www.google.com/search?q=%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2+%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D1%82&tbm=isch&ved=2ahUKEwiCxfKAs7KCAxW6EhAIHaAtAwUQ2-cCegQIABAA&oq=%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2+%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D1%82&gs_lcp=CgNpbWcQAzIECCMQJzIHCAAQGBCABDIHCAAQGBCABDIHCAAQGBCABFCOEliOEmDUFWgAcAB4AIABU4gBpQGSAQEymAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=4HFKZYLVEbqlwPAPoNuMKA&bih=603&biw=1280

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *