Урок 41. Усний вибірковий переказ тексту наукового стилю.
Українська мова. 7 клас.
Урок розвитку зв’язного мовлення.
Матеріал для вивчення
Повторіть!
Переказ – це сприйняття й відтворення змісту висловлювання, складання тексту за готовим матеріалом.
Основним критерієм, що визначає цінність переказу, є повнота відтворення висловлювання. Саме на цій основі розрізняють докладні, стислі, вибіркові, творчі перекази.
Підготувати вибірковий переказ тексту – це детально переказати одну частину, мікротему тексту.
Щоб правильно виконати це завдання, потрібно звернутись до пам’ятки.
Пам’ятка 1. Уважно прослухайте або прочитайте текст. 2. Визначте тему й основну думку тексту. 3. Поясніть, чому текст має саме таку назву. 4. Визначте мікротеми тексту. 5. Запишіть тематичні речення, кожне з яких буде пунктом плану. 6. Продумайте композицію переказу, тип мовлення (розповідь, опис, роздум) чи поєднання цих типів. 7. Випишіть слова-терміни. 8. Доберіть слова та речення для зв’язку частин тексту. 9. Складіть план переказу. |
Текст – це не набір речень, розміщених хаотично. Складається він з кількох речень, об’єднаних темою, основною думкою і граматично.
Стилі мовлення
Стиль – манера письма, спосіб викладення думок.
офіційно – діловий |
публіцистичний |
художній |
науковий |
розмовний |
2. Письмово. Визначте, до якого стилю належить кожен із уривків тексту.
1. | А. Оголошення
Шановні мешканці села Дмухівці! Завтра, 12 квітня, о 14:00 відбудуться збори на тему: «Збережімо красу нашого лісу!» Сільський голова |
2. | Б. «Оберігаючи рідкісні рослини, ти бережеш не тільки красу свого краю, хоч і це дуже важливо. Ти бережеш скарб, якому ціни немає. Тож не буде нічого ймовірного, коли в майбутньому саме ти станеш тим ученим, який відкриє досі не знані лікувальні властивості цих рослин і поверне здоров’я тисячам і тисячам людей…» Є. Шмургун |
3. | В. Птиці зелені
у пізню пору спати злетілись на свіжий поруб… (Уривок із поезії Ліни Костенко «Папороть») |
4.
5.
|
Г. – Ти що, подруго, не знаєш, що підсніжники на межі зникнення?
– Я про це не думаю. Вони так прикрашають інтер’єр моєї кімнати. – Так. Через тиждень…викинеш. Та земля збідніє…
Д. Тюльпан – багаторічна світлолюбна рослина заввишки 10 – 40 см. Із цибулиною, що оточена бурими або чорними оболонками. Стебло з 2 – 3 прикореневими листками та квіткою на верхівці. Квітки поодинокі, великі, різноколірні з віночкоподібною тричленною оцвітиною. |
ІV. Підготовка до роботи над усним вибірковим переказом.
Науковий стиль вживається в: |
Підручниках, наукових дослідженнях |
Статтях, усних наукових виступах, монографіях, звітах |
Фахових журналах, рецензіях |
Ознаки наукового стилю |
Об’єктивність |
Узагальненість
|
Точність
|
Логічність |
Однозначність |
Мовні засоби наукового стилю |
Складні речення, наявні однорідні члени, речення мають прямий порядок слів |
Широке вживання прикметників, дієслів здебільшого недоконаного виду 1-шої особи множини для позначення дій автора та 3-тьої особи для позначення дій предметів, явищ, понять |
Слова суфіксального і префіксального способів творення, складноскорочені слова |
Терміни і поняття, сталі словосполучення, що становлять одне поняття, слова у прямому значенні |
Синтаксичні
|
Морфологічніні |
Лексичні |
Словотвірні |
3. Прочитайте текст.
Лілія лісова
Лілія лісова – гарна декоративна рослина, що трапляється в Українських Карпатах, Закарпатті, Передкарпатті, Розточчі, Опіллі, Поліссі, Лісостепу.
Це багаторічна трав’яниста рослина заввишки 50-150 см. Росте в широколистих та мішаних лісах, здебільшого на галявинах, узліссях, у чагарниках. Цибулина черепичаста. Стебло зелене, іноді з червонуватими цятками, знизу і під суцвіттям – безлисте. Листки еліптично-ланцетні, гострі, з короткошорстким краєм. Квітки повислі, на довгих квітконіжках, ясно-пурпурові, з фіолетовими плямами, ароматні, зібрані у негусту китицю. Цвіте у червні-липні. Квітує рано. Плодоносить у серпні. Плід – шестигранна коробочка з гострими ребрами. Розмножується насінням.
Лілія лісова має багато народних назв: маслянка, масляночка, сарана, саранка. Всі вона вказують на те, що лілія – їстівна рослина. Народи, що населяють Сибір, їли її цибулини вареними як кашу, печеними, як картоплю, або сирими. Якути висушували цибулини, перемелювали на борошно й пекли хліб. В Україні лілію називають лісовою, бо колись чимало її росло в наших лісах. У давні часи цибулини згодовували коровам, щоб молоко було жирнішим. У народній медицині рослину використовують для гоєння ран, листя – під час опіків, цибулини – якщо болять зуби. Із цибулин отримують фарбу. Хоча запах у квітів неприємний – та їх використовують як декоративну рослину з часів середньовіччя.
Популяції виду нечисленні, ряд місцезнаходжень, особливо біля населених пунктів, перебуває у загрозливому стані. Зрідка трапляється в усіх лісових масивах заповідника «Медобори» як поодинокими екземплярами, так і невеликими популяціями. Зникає внаслідок вирубування лісів, осушувальних робіт, унаслідок зривання на букети та викопування цибулин.
Занесена до Червоної книги України. Охороняється у заповідниках Карпатському та «Розточчя», Карпатському національному природному парку, ряді заказників і пам’яток природи.
249 слів
4. Визначте й запишіть тему та головну думку тексту.
- Словникова робота
- Вид – нижча одиниця в системі класифікації тваринного та рослинного світу, що об’єднує тварин або рослини, які мають однакові ознаки, і входить до складу вищої одиниці – роду.
- Популяція – сукупність особин одного виду тваринних чи рослинних організмів, поширена в певній місцевості.
- Заповідник – територія або архітектурна споруда, яка перебуває під охороною держави (з метою збереження тваринного та рослинного світу, всього природного комплексу чи пам’яток старовини тощо).
- Заказник – територія, виділена зі спільного користування з метою збереження, відтворення та відновлення окремих чи декількох компонентів природи та підтримання загальної екологічної рівноваги. || Місце тимчасової заборони полювання.
5. Складіть і запишіть складний план тексту «Лілія лісова».
Складний план готового тексту – це детальний план змісту твору з розподілом на зачин (вступ), основну частину і кінцівку (висновок), причому основна частина поділяється на підрозділи.
6. Усне вибіркове переказування тексту (2-3 учні).
Переказати текст “Лілія лісова”, вибираючи моменти, де змальовується лілія.
7. Підсумок.
- Що нового ви дізнались із цього тексту наукового стилю?
- Яку мікротему вам найбільше хочеться переказати? Чому?
- До чого спонукає текст?
- В яких галузях життя вживається науковий стиль?
Домашнє завдання
- Визначте й запишіть тему та головну думку тексту. Складіть і запишіть складний план тексту «Лілія лісова».
- Підготувати усний вибірковий переказ наукового стилю з елементами роздуму за складним планом («Лілія лісова»). Переказати текст “Лілія лісова”, вибираючи моменти, де змальовується лілія.
Джерела
1. Глазова О.П. Українська мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2016. – 272с.
2. Лілія лісова: Зображення. – Режим доступу: https://www.google.com/search?q=%D0%BB%D1%96%D0%BB%D1%96%D1%8F+%D0%BB%D1%96%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0+%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE&sca_esv=598312327&tbm=isch&sxsrf=ACQVn0_MqYCz-vw7QlKrYlUtgKxIFdEpMg:1705216612278&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwjphsLzqtyDAxXjR_EDHVuaBg8Q_AUoAXoECAMQAw&biw=1280&bih=593&dpr=1.5
Фалінська У. В. Усний вибірковий переказ тексту наукового стилю з елементами роздуму за складним планом: Конспект уроку. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-z-ukra-nsko-movi-na-temu-usniy-vibirkoviy-perekaz-tekstu-naukovogo-stilyu-z-elementami-rozdumu-za-skladnim-planom-372941.html