Урок 114. Синтаксис і пунктуація

Урок 114. Синтаксис і пунктуація.

5 клас

 

Матеріал для вивчення

 

Словосполучення – це смислове й граматичне об’єднання двох або кількох повнозначних слів підрядним синтаксичним зв’язком між ними: святковий день, сумлінно працювати, грона винограду.

Запам’ятай!
Не є словосполученнями:
– сполучення підмета і присудка: прийшла весна,
забіліи сніги,
зійшло сонце,
гудуть вітри,
річка синіє;

– сполучення відокремлених членів речення з пояснюваним словом:
річка, швидка і стрімка,
крига, гладенька й міцна,
гора, крута, крем’яная;

– фразеологізми: байдики бити,
впадає в око,

Словосполучення не ототожнюється ні зі словом, ні з реченням.Складне речення 

Знаємо, що речення стає складним, коли має дві і більше граматичні основи. Щоб правильно визначити частини складного речення, знаходимо граматичні основи у кожній із них і виділяємо межу між ними.

(1) Однак не все так складалось, (2) як думав Іван.

У реченні знаходимо дві граматичні основи (два предикативні центри), значить речення має дві частини :

  1. частина —  (що?) не все (що робило?) складалось;
  2. частина —  (хто?) Іван (що робив?) думав.

Із поданого нижче речення виписати 3 словосполучення, зробити їх синтаксичний розбір.

 Сонце, досхочу накупавшись у хмарах і блакитних ополонках, струсонуло на сніги вінець проміння, кинуло на небосхил бузкові барви і легко впаялось у промерзлий край землі (М. Стельмах).

Домашнє завдання.

Повторити матеріал з  теми «Синтаксис і пунктуація».

 

Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Уставте, де потрібно, пропущені літери, апостроф, розкрийте дужки.

У п…чі щось бухнуло заш…піло зас.чало (М. Коцюбинський). 2. Індик крут…ться та дметься іволга л…тить сміється. Мавпа пл…гає стр…бає мишка з норки виглядає (О. Олесь). З.Ну, та бабуся хоч і була замотана в хустку а показала себе молодчиною (В. Винниченко). 4.І в передпокої і в кор…дорі було тихо (Ю. Смолич).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *