Урок 106. Займенник як частини мови.
Українська мова. 10 клас.
Матеріал для вивчення
Займенник — це самостійна повнозначна змінна частина мови, яка об’єднує слова, що вказують на предмети, ознаки, кількість, не називаючи їх, і відповідає на питання хто? що? який? чий? скільки? Є різна тиша — тишина, у кожної— свій звук і колір (А. Демиденко). Думи мої молодії—Понурії діти І ви мене покинули!..(Т. Шевченко).
Займенники виражають граматичні категорії відмінка, а також роду й числа (ті, що вказують на ознаки); у реченні виконують синтаксичні функції підмета, означення, додатка; у словосполученні можуть бути— головним і залежним словом.
Синтаксична роль займенника залежить від того, з якою частиною мови він співвідносний. Не допустимо, щоб займенник співвідносився водночас із різними словами, бо це зумовлює двозначність, знижуючи культуру мови.
Займенники мають свою парадигму відмінювання.
Відеоматеріали до теми:
2. Опрацювати теоретичний матеріал на сторінці 161 -162.
3. Виписати розряди займенників разом із прикладами.
4. Усно. Вправа 457.
5. Усно. Вправа 459.
6. Письмово. Вправа 458.
7. Письмово. Вправа 460.
8. Перегляньте та опрацюйте презентацію: Займенник
Домашнє завдання.
Вивчити правила стор. 161-162, вправа 458, 464 (письмово). Уміти пояснити походження терміна “займенник” (відео).
Джерела
- Займенник як частина мови: відео. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=jfRF2TWD-lg
- Караман С. О. та інші. Українська мова (Профільний рівень): підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. – Х.: Вид-во “Ранок”, 2018.- 274с.
- Сокур Н. І. Займенник як частина мови: презентація. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-zaymennik-yak-chastina-movi-106766.html
- Займенник як частина мови: Зображення. – Режим доступу: https://www.google.com/search?sca_esv=e57395570566e342&sxsrf=ACQVn08JteuSKZJIZTeGx-gEh5j2fjKCTQ:1712065801198&q=%D0%97%D0%B0%D0%B9%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA+%D1%8F%D0%BA+%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0+%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8&uds=AMwkrPvXuAcCWNW2qd-OKho8TUGG6PM9iOegSq0toDBJNg5-Eg5r4o0giinUCuGQh1R_Eo96JekuZwNtlrNwWnSgFKSf0O0Fl0I1_a-OsI9Ten1vHEEaadVmz7chjGo_EDPezzSmCof3yqzKa7gZhzP4tpB7KiLvazOdB07joeNZ54UBa79CsMtpAbeOoWuLhHBztKxmnbceEnYk6ZHz7zrvk96WlAH77SR3DZhJjEnzWMKcXvMKeDPFMCvRV7gG5DyJPnUPfI_Ineollg6-tw-Srdi_2A7Q_LN1gvR2zJUDWLF3WoV7kf58W1LDqqgRoZTGP1rIohCYxCmU6revD7-1c7aHCCPJoewOeCUCe0G5H6ig-KtsMr12u00eDHWdmff7z6-yAjmabVQMy0FCzxZzZ7OCKIHw5Q&udm=2&prmd=ivsnbmtz&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwjN-6WP1qOFAxUSBxAIHaWjBD0QtKgLegQIDRAB&biw=1280&bih=593&dpr=1.5