Урок 61. Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі, дійсністю і мрією в драмі «Лісова пісня»
10 класи.
Українська література.
Леся Українка
Матеріал до уроку
Розгляньте таблицю.
Цитатна характеристика головних героїв твору
Лукаш
Лукаш — зовсім молодий хлопець. Його зовнішність та одяг у творі описано детально:
«Дуже молодий хлопець, гарний, чорнобривий, стрункий, в очах ще є щось дитяче; убраний так само в полотняну одежу, тільки з тоншого полотна; сорочка випущена… підперезана червоним поясом, коло коміра і на чохлах червоні застіжки; свити він не має, на голові бриль, на поясі ножик і ківшик з лика на мотузку».
Він людина, тому й по-людському розуміє любов як потаємне незбагненне почуття. А для Мавки, як і решти лісових створінь, це цілком природний стан.
Проте її любов до Лукаша зовсім не подібна на легкодумні залицяння з Перелесником, які вона знала до цього. Не подібна її любов і на почуття самого Лукаша:
«Л у к а ш Чудна у тебе мова, але якось так добре слухати… Що ж ти мовчиш? Розгнівалась?
М а в к а Я слухаю тебе… твого кохання…
Л у к а ш Нащо так? Аж страшно, як ти очима в душу зазираєш… Я так не можу! Говори, жартуй, питай мене, кажи, що любиш, смійся…»
Звичайний сільський хлопчина й не здогадується, які сили пробудило кохання в лісовій істоті, яке «огнисте диво» оновлення вона пережила. Лукаш не цінує «душі своєї цвіту», не знає, які дива може творити тихий голос його сопілки. Щедрі поклади поезії й краси в його душі вкриті шаром буденщини, черствого житейського практицизму.
Його внутрішнє багатство явилося Мавці весняної місячної ночі, але сам Лукаш і занедбав його під стріхою хати, під впливом меркантильної матері й Килини.
Лісова дівчина Мавка
Зовнішність Мавки описано досить побіжно:
«В ясно-зеленій одежі, з розпущеними чорними, з зеленим полиском, косами…»
«Як дівчина… ба ні, хутчій як панна, бо й руки білі, і сама тоненька, і якось так убрана не по-наськи…»
Без сумніву, це ідеалізований і сильний образ: лісова красуня намагається наблизити дійсність до мрії, на шляху до щастя її ніщо не може зупинити. Вона без жалю покинула заради «людського хлопця» лісові хащі й могла б знайти з людьми спільну мову, якби всі вони були такими мудрими, як дядько Лев.
Та Лукаш не встигає перейнятися дядьковою наукою: напровесні приходять вони із далекого села в ліс, а вже восени дядько Лев помирає. Господарство прибирає до своїх рук дріб’язкова Лукашева мати, а згодом до неї приєднується й достойна її невістка.
Мавка ж принесла в Лукашеву хату не тільки красу: з нею прийшла до лісової господи прихильність природи й достаток:
«Як вона глядить корів, то більш дають набілу».
Однак Лукаш не зміг відстояти своє кохання, не зміг «своїм життям до себе дорівнятись». Його перемогла сіра буденщина із захланною й обмеженою матір’ю. А зрада Лукаша почалася з того моменту, коли поріг його хати переступила Килина.
Переглянути презентацію: Леся Українка. Лісова пісня. Характеристика образу Мавки
Особливості драми-феєрії «Лісова пісня»
Художні особливості | Приклади |
1. Звернення до фольклору | Письменниця використовує образи та сюжети слов’янської міфології (Русалка, Водяник, потерчата, Перелесник, міф про світове дерево тощо) |
2. Поєднання ознак проблемної та філософської драми | У драмах такого типу розв’язують проб леми як філософські, загальнолюдські, так і сучасного життя |
3. Злиття лірики, епосу і драми; реальності, міфу і казки; глибини думки, простоти і водно час вишуканості стилю | Леся Українка ділиться особистим ставленням до реального життя, проблем мистецтва, зображуючи зіткнення протилежних поглядів на сучасність та загальнолюдські проблеми |
4. Особлива роль рема рок у драмі-феєрії | Ремарки в драмі — стислі і водночас поетичні замальовки поліського пейзажу, які дослідники називають поезіями в прозі |
5. Використання символічних образів | «Той, що греблі рве», Перелесник уособлюють стихійні руйнівні сили.Доля — совість, яка чинить суд над життям.
Дядько Лев — уособлення духовності і краси. Мавка — уособлення духовності і невмирущої краси, символ прекрасної мрії |
6. Афористичність мови | «Не зневажай душі своєї цвіту»; «У тебе голос чистий, як струмок, а очі непрозорі»; «Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає» |
Переглянути презентацію. Записати тему, головну думку, проблематику “Лісової пісні” Лесі Українки: Лісова пісня. Аналіз
Домашнє завдання.
Повторити зміст драми Лесі Українки «Лісова пісня», підручник С. 224-228. Написати характеристику образу Мавки та Лукаша.