Урок 114. Синтаксис і пунктуація.
5 клас
Матеріал для вивчення
Словосполучення – це смислове й граматичне об’єднання двох або кількох повнозначних слів підрядним синтаксичним зв’язком між ними: святковий день, сумлінно працювати, грона винограду.
Запам’ятай!
Не є словосполученнями:
– сполучення підмета і присудка: прийшла весна,
забіліи сніги,
зійшло сонце,
гудуть вітри,
річка синіє;
– сполучення відокремлених членів речення з пояснюваним словом:
річка, швидка і стрімка,
крига, гладенька й міцна,
гора, крута, крем’яная;
– фразеологізми: байдики бити,
впадає в око,
Словосполучення не ототожнюється ні зі словом, ні з реченням.Складне речення
Знаємо, що речення стає складним, коли має дві і більше граматичні основи. Щоб правильно визначити частини складного речення, знаходимо граматичні основи у кожній із них і виділяємо межу між ними.
(1) Однак не все так складалось, (2) як думав Іван.
У реченні знаходимо дві граматичні основи (два предикативні центри), значить речення має дві частини :
- частина — (що?) не все (що робило?) складалось;
- частина — (хто?) Іван (що робив?) думав.
Із поданого нижче речення виписати 3 словосполучення, зробити їх синтаксичний розбір.
Сонце, досхочу накупавшись у хмарах і блакитних ополонках, струсонуло на сніги вінець проміння, кинуло на небосхил бузкові барви і легко впаялось у промерзлий край землі (М. Стельмах).
Домашнє завдання.
Повторити матеріал з теми «Синтаксис і пунктуація».
Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Уставте, де потрібно, пропущені літери, апостроф, розкрийте дужки.
У п…чі щось бухнуло заш…піло зас.чало (М. Коцюбинський). 2. Індик крут…ться та дметься іволга л…тить сміється. Мавпа пл…гає стр…бає мишка з норки виглядає (О. Олесь). З.Ну, та бабуся хоч і була замотана в хустку а показала себе молодчиною (В. Винниченко). 4.І в передпокої і в кор…дорі було тихо (Ю. Смолич).