Урок 65. «Intermezzo» – яскравий приклад синкретизму творчої палітри М. Коцюбинського

Урок 65. «Intermezzo» – яскравий приклад синкретизму творчої палітри М. Коцюбинського

Українська література.   10-А клас

15. 01. 2024.

Матеріали до уроку

Новела «Intermezzo»

НАПИСАТИ КОНСПЕКТ

Історія написання

Творчий задум новели визрів у Михайла Коцюбинського під час гостювання в маєтку Євгена Чикаленка в с. Кононівка, куди він приїхав на відпочинок. Глибоке переживання подій пореволюційної реакції, виснаження від творчості й хвороб спонукали митця до усамітнення, до пошуків джерел натхнення. Якщо в етюді «Цвіт яблуні» письменник більшою мірою зосередився на «секретах творчості», то новела «Intermezzo» (1908) виявляє творче кредо митця.

Жанр, композиція

«Intermezzo» – новела з ознаками «поезії в прозі». Назва твору (з італ. mtermezzo – перерва) означає невеликий музичний твір, який здебільшого звучить у перервах між актами трагедії чи опери. Отже, слово «інтермецо» – відповідник українських лексем «перепочинок», «пауза». У музиці це – інструментальна п’єса довільної будови або окремий оркестровий епізод в опері. Таким чином, назва твору дуже влучна, під нею ми розуміємо перерву в творчості, насолоду музикою природи.

Однак М. Коцюбинський використав цю назву не тільки для позначення перепочинку. Дехто з літературознавців уважає, що цей твір – лірико-драматична поема в прозі, своєрідна симфонія. Твір засвідчує яскравий синкретизм творчої палітри автора: цілісна композиція новели, як і структура окремо взятих частин, розгортається за музичним принципом контрапункту. З іншого боку, твір становить майже суцільний пейзаж (зв’язок із живописом також незаперечний: яскравість барв, нюансування відтінків, динаміка й перехід кольорів).

Особливості новели «Intermezzo»

Стиль новели «Intermezzo» – імпресіоністичний. Твір насичений яскравими зоровими й слуховими образами, спостерігається тенденція до синтезу в літературі здобутків музики й живопису. Основою сюжету є не подія, а настроєвість, враження. Оповідна стратегія твору будується шляхом використання внутрішнього монологу, що найчастіше оформлюється як потік свідомості.

2. Повторити біографію.

3. Прочитати новелу «Intermezzo»М. Коцюбинський. «Intermezzo».

4. Переглягути презентацію до уроку можна за посиланням:  https://vseosvita.ua/library/prezentacia-analiz-noveli-m-kocubinskogo-intermezzo-402071.html

Домашнє завдання.

Написати конспект за поданим матеріалом, прочитати новелу М. Коцюбинського Intermezzo», прочитати теоретичний матеріал на сторінці 131-133 (підручник).

Джерела

  1. Борзенко О.І. Українська література (Профільний рівень): підручник для 10 класу закладів середньої освіти. Х.: Вид-во “Ранок”, 2018. – 240с.
  2. Гриценко С. М. Аналіз поеми М. Коцюбинського “Intermezzo”: Презентація. – Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-analiz-noveli-m-kocubinskogo-intermezzo-402071.html
  3. Михайло Коцюбинський: Зображення. – Режим доступу: https://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%BE%D1%86%D1%8E%D0%B1%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9&sca_esv=598035976&tbm=isch&sxsrf=ACQVn0-Y4BIvxwKtj_xPqQFZbt1OmeRznQ:1705122916543&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwi8k_TtzdmDAxXLX_EDHU93ANsQ_AUoAXoECAMQAw&biw=1280&bih=593&dpr=1.5
  4. Основні стильові напрямки 20 століття. Українська література. 11 клас. Відео. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=rqZYP3p2TMY&t=1s
  5. Цікаві факти про Михайла Коцюбинського: Текст. Режим доступу: 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *