Урок 17. Особливості будови тексту з описом зовнішності людини та виконання дій.
Українська мова.
7 клас
Матеріал для вивчення
- Поміркуйте над словами Василя Симоненка.
Ти знаєш, що ти — людина.
Ти знаєш, що ти — людина.
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні…
(В. Симоненко)
2. Які типи мовлення існують в українській мові?
Пригадайте!
3. Дайте коротку характеристику кожному з них.
Завдання
4. Ознайомтеся з особливостями складання складного плану.
5. Прочитайте текст. Визначіть і запишіть тему та головну думку.
6. Складіть і запишіть складний план до прочитаного тексту.
РОМАН КУРОЧКА
На крутому березі Дністра стоїть невелике село Берізки. У тих Берізках і живе учень п’ятого класу Роман Курочка. Хлопець він на вигляд не дуже показний: невисокий, худорлявий, кирпатий, з гарними темно-сірими очима. А русяве волосся на голові за літо так вигорає на сонці, що стає білим-білим. Груди й плечі вузькі.
Роман був найменшим у класі. Вийдуть учні на фізкультуру, вишикуються в одну лінію, плече до плеча, то Курочка найостанніший. А коли йдуть строєм, Микола Перегуда, що був у класі найвищим, озирнеться та насмішкувато й кине:
— Ей, Романе, ноги вище піднімай!
І весь клас так і зайдеться сміхом.
Узагалі той Перегуда не давав бідному Курочці спокою. Високий, здоровий, він, бувало, штовхне хлопця в плече:
— Ти, Романе, навіть не курочка, а справжнісіньке курча.
Роман мовчки зносив ті глузування Перегуди. Та й що міг сказати, коли на зріст він був якраз тому під руки. Тільки одного разу не втерпів, стиснув кулаки й тремтливим голосом сказав:
— Ну почекай, ми ще з тобою поквитаємось…— і, певно, у ту хвилину Романові дуже хотілося бути більшим і сильнішим за Перегуду.
Жили Роман з матір’ю на березі Дністра. Невелика їхня хата в садочку стояла над дорогою, а кінець городу спускався до самісінької води. І влітку, поки мати працює, хлопець усе біля річки: то рибу ловить, то ятери сушить, то весло струже або смолить свою плоскодонку. А то збере цілу ватагу таких хлопців, як сам, та все проводить з ними змагання.
І тут Роман виявився таким майстром, що випередити його ніхто не міг. Він так спритно вимахував руками і перебирав у воді ногами, що й справді був схожий на прудку рибину (За А. Дрофанем, 256 сл.).
7. Перегляньте презентацію.Переказ
Домашнє завдання.
Прочитайте текст. Визначіть і запишіть тему та головну думку.
Складіть і запишіть складний план до прочитаного тексту.
Усно перекажіть текст, підготуйтеся до контрольного переказу.
Джерела
- В. Симоненко: Зображення. – Режим доступу: https://www.google.com/search?sca_esv=573626709&sxsrf=AM9HkKlW_uS2gZuUGEnb_-PYxmoGAhR8LA:1697391452000&q=%D1%81%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE&tbm=isch&source=lnms&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwi156n0y_iBAxUQJxAIHbRbB9UQ0pQJegQIDBAB&biw=1280&bih=603&dpr=1.5
- Глазова О.П. Українська мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2016. – 272с.
- Криворучко С. М. Особливості будови опису зовнішності людини: Конспект уроку для 7 класу. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-z-ukra-nsko-movi-dlya-7-klasu-na-temu-osoblivosti-budovi-opisu-zovnishnosti-lyudini-84213.html
- Куксенко С. М. Особливості будови зовнішності людини. Докладний усний перереказ розповідного тексту художнього стилю: Презентація. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/prezentaciya-osoblivosti-budovi-opisu-zovnishnosti-lyudini-dokladniy-usniy-perekaz-rozpovidnogo-tekstu-hudozhnogo-stilyu-z-elementami-opisu-zovnishnosti-lyudini-za-skladnim-planom-314227.html
- Опис зовнішності людини: Зображення: Режим доступу: https://www.google.com/search?sca_esv=573634593&sxsrf=AM9HkKlmBAmWLljivgeeGhzkI0aQc2BzYw:1697394607591&q=%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%BC+%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D1%96%D1%88%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96+%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwiL2IPV1_iBAxVuhv0HHVXIC7cQ0pQJegQIDBAB&biw=1280&bih=603&dpr=1.5