Урок 40. Література рідного краю. Поезії Олександра Олеся

Урок 68. Література рідного краю. Поезії Олександра Олеся.

Українська література.

 

Матеріал до уроку

  1. Записати.

1878 народився Олександр Олесь (О. І. Кандиба), український поет, перекладач, драматург.

2. Прочитати.

1902 закінчив Харківський ветеринарний інститут, працював ветеринарним лікарем у Харківському земстві. З 1903 розпочав літературну діяльність. З жовтня 1909 працював ветеринарним лікарем у Києві, водночас з 1911 співпрацював у редакції “Літературно-наукового вістника” та у видавництві “Лан”. 1919 виїхав до Будапешта як аташе з питань культури посольства УНР в Угорщині. З 1920 проживав у Відні, де очолював Союз українських журналістів та редагував журнал “На переломі”. З 1924 жив у Празі. Автор поетичних збірок “З журбою радість обнялась” (1907), “Поезії” (1909), “Твори” (1914), “Чужиною” (1920), “Перезва” (1921), “Кому повім печаль мою” (1931); збірки “Драматичні етюди” (1914), серед яких відомі твори “По дорозі в казку” (1910), “Над Дніпром” (1911); збірки історичних поезій “Минуле України в піснях: Княжі часи” (1930); драматичні поеми “Ніч на полонині” (1943–1944). Автор перекладів та віршованих поезій для дітей – “Казки” В. Гавфа (1911), “Пісня про Гайявату” Г. Лонгфелоу (1912), “Арабські казки” (1917), “Злидні” (1927), “Солом’яний бичок” (1927), “Микита Кожум’яка” (1929). Багато поезій О. Олеся покладено на музику українськими композиторами М. Лисенком, Я. Степовим, К. Стеценком.

3. Прослухати та прочитати поезію О. Олеся “Айстри”.

Айстри

Опівночі айстри в саду розцвіли…
Умились росою, вінки одягли,
І стали рожевого ранку чекать,
І в райдугу барвів життя убирать…

І марили айстри в розкішнім півсні
Про трави шовкові, про сонячні дні, —
І в мріях ввижалась їм казка ясна,
Де квіти не в’януть, де вічна весна…

Так марили айстри в саду восени,
Так марили айстри і ждали весни…
А ранок стрівав їх холодним дощем,
І плакав десь вітер в саду за кущем…

І вгледіли айстри, що вколо — тюрма…
І вгледіли айстри, що жити дарма, —
Схилились і вмерли… І тут, як на сміх,
Засяяло сонце над трупами їх!..

1905

Записати.

Тема вірша “Айстри” – роздуми про сенс життя, про журбу й радість, про мінливість днів.

Прочитати.

Вірш “Айстри” глибоко ліричний, мелодійний, хвилюючий та філософський.

Цей вірш був покладений на музику М. Лисенком, який жадібно прислухався до всього найкращого, що створювали українські поети в революційний час, і протягом багатьох років не було такого великого концерту української музики й слова, на якому б не виконувались «Айстри» Олеся-Лисенка.

Джерело: https://dovidka.biz.ua/analiz-virsha-aistry-oleksandr-oles/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

Домашнє завдання.

Написати 2-3 речення про враження, які справила поезія.

Вивчити матеріал, поданий  на сайті.

Підготуватися до контрольної роботи: повторити тему “Музика поетичного слова”, с. 123 – 142. 

 

6 коментарів до “Урок 40. Література рідного краю. Поезії Олександра Олеся”

  1. Я на цьому уроці прочитав біографію Олександра Олеся , і вірш «Айстри»

  2. У творі ,,Айстри,, автор розмірковував про сенс життя. У строфі:
    ,,…І вгледіли айстри, що вколо — тюрма…
    І вгледіли айстри, що жити дарма, —
    Схилились і вмерли… І тут, як на сміх,
    Засяяло сонце над трупами їх!..,, автор, напевно, хотів сказати, що не треба здаватися, бо айстри чекали сонячне проміння, але не дочекалися. Можливо, автор цим хотів сказати, що всьому свій час.

  3. У вірші «Айстри» було присутнє весіннє тепло. Мені стало шкода ці квіти.

  4. Дуже дякую за таку ціну інформацію, я раніше хоч і чула про цього письменника, але так багато інформації я ще ніде не знаходила! Цей письменник написав дуже багато поезій,але “Айстри”мені здається найкращий вірш, який я читала з усіх його творів.Цей письменник мене дуже зацікавив і тому я вирішила прочитати не тільки цю поезію, яка була подана,а ще й інші. Цей вірш дійсно був дуже хвилюючий і на деяких рядках я навіть завмирала та чекала що ж буде далі…

  5. Мені дуже сподобалися ,,Айстри”.Від жалю про ці квіти серце стискалося!

  6. Мeні дужe сподобался цeй вірш, я уявила, як квіти погибають нeдочекавшись сонця.Цим автор хотів сказати нам, що трeба йти до останнього, нe здаватись, і всe одно ти доб’єшся своє? мети! Мені дужe сподобалось тe, що багато інформаці? про письмeнника, багато його збірок, дужe сподобался вірш.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *