Урок 35. Павло Тичина. «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…»

Урок 35. Павло Тичина. «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…», “Не бував ти у наших краях”.

Українська література.

5 клас.

Матеріали до уроків

1. Прочитати біографію Павла Тичини.

Народився майбутній поет Павло Григорович Тичина на Чернігівщині у великій сім’ї сільського дяка. Жили вони дуже бідно, наголодь. Маленький Павло мав досконалий музичний слух і дзвінкий голос, тому в 9 років його віддали в хор при одному з чернігівських монастирів. Там, у Чернігові, він змушений буде 13 років навчатися спочатку в бурсі, а потім у семінарії.

Навчання в духовному хорі не минуло марно — П. Тичина досконало вивчив нотну грамоту, оволодів азами диригування, навчився грати на багатьох струнних і духових інструментах. Надзвичайно любив бандуру й кларнет. Згодом, 1918 року, він назве свою першу збірку «Сонячні кларнети». Павло Григорович мав ще й здібності до малювання і навіть готувався вступити до Академії мистецтв у Петербурзі, але брак коштів став на заваді.

Тичина був знавцем не тільки українського слова, він постійно вивчав мови інших народів (знав 15 мов).

Проте, маючи дар співака, музиканта й живописця, він став поетом. Його вірші мелодійні, «кольорові», часто незвичайні за формою

Переглянути відеоматеріал.

2. Переглянути відео або прочитати вірші Павла Тичини «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…». Визначити та записати в зошит тему та головну думку кожної з поезій.

Гаї шумлять —
Я слухаю.
Хмарки біжать —
Милуюся.
Милуюся-дивуюся,
Чого душі моїй
так весело.
Гей, дзвін гуде —
Iздалеку.
Думки пряде —
Над нивами.
Над нивами-приливами,
Купаючи мене,
мов ластівку.
Я йду, іду —
Зворушений.
Когось все жду —
Співаючи.
Співаючи-кохаючи
Під тихий шепіт трав
голублячий.
Щось мріє гай —
Над річкою.
Ген неба край —
Як золото.
Мов золото — поколото,
Горить-тремтить ріка,
як музика.
1914

Блакить мою душу обвіяла,
Душа моя сонця намріяла,
Душа причастилася кротості трав
Добридень я світу сказав!

Струмком серед гаю як стрічечка.
На квітці метелик мов свічечка.
Хвилюють, маюють, квітують поля
Добридень тобі, Україно моя!

3. Прочитати статтю «Ліричний герой стор. 201, виписати в зошит поняття «ліричний герой», вивчити визначення напам’ять.

Довідка

Ліричний герой — друге ліричне «Я» поета; умовне літературознавче поняття, яким позначається коло ліричних творів певного автора, форма втілення його осяянь, думок, переживань. Разом із тим ліричний герой не ототожнюється з поетом, з його душевним станом, він живе своїм життям у новій художній дійсності. Між ними існує естетична єдність, певний естетичний ідеал, виражений у тексті віршованих творів. Ліричний герой водночас концентрує в собі естетичний досвід певного покоління, нації, людства.

Джерело: https://ukrclassic.com.ua/katalog/teoriya-literaturi/2688-lirichnij-geroj-v-literaturi-viznachennya Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua

Домашнє завдання.

Прочитати поезії стор. 126-131.

Визначити й записати тему поезії П. Тичини “Не бував ти у наших краях.

Виконати письмові завдання, запропоновані вище, зробити фото й завантажити на свою сторінку в Сlassroom.

Вивчити  напам’ять одну з поезій П. Тичини: «Не бував ти у наших краях» (12 балів), «Гаї шумлять» (12 балів), «Блакить мою душу обвіяла (8 балів).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *