Урок 125. Асимілятивні, дисимілятивні процеси
Українська мова. 11 клас
Матеріали до уроку
1. Перенлянути відео та таблицю, виписати дзвінкі, глухі, м’які звуки.
Запам’ятати!
Система приголосних звуків (спрощена)
За участю голосу й шуму | За місцем і способом творення | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
губні (“мавпа Буф”) |
зубні (“де ти з’їси ці лини”) |
піднебінні “Рой, щ[шч]е їжджу” |
задньоротові (“хуґа гука”) |
||||||
з. | щ. | з. | з.-щ. | щ. | з.-щ. | щ. | з. | щ. | |
сонорні (“ми винили рій”) |
м | в | н | – | л | р | й | – | – |
дзвінкі (“буде гоже ґедзю у джазі”) |
б | – | д | дз | з | дж | ж | ґ | г |
глухі (“усе це кафе “Птах і чаша”) |
п | ф | т | ц | с | ч | ш | к | х |
*з. — зімкнені; щ. — щілинні; з.-щ. — зімкнено-щілинні.
Крім того, за звучанням виділяють ще такі групи:
а) шиплячі: [дж], [ж], [ч], [ш];
б) свистячі: [дз], [з], [ц], [с].
2. Переглянути відео, написати конспект “Види асиміляцій”.
Запам’ятати!
Уподібнення за дзвінкістю
Уподібнення, тобто асиміляція, за дзвінкістю полягає в тому, що глухий звук перед дзвінким вимовляємо дзвінко.
В українській мові дзвінкий приголосний завжди впливає своєю дзвінкістю на попередній глухий і уподібнює його до себе: боротьба – [бородˊба́], вокзал – [воґза́л], кісьба –[к’ізˊба́], футбол – [фудбо́л], отже – [о́дже].
Уподібнення за глухістю
Уподібнення за глухістю відбувається, коли дзвінкий приголосний перед глухим оглушується, тобто також стає глухим.
Дзвінкий [г] втрачає свою дзвінкість лише в обмеженій групі слів української мови: легко – [ле́хко], вогко – [во́хко], нігті – [нˊі́хтˊі], кігті – [кʼі́хтˊі], дігтяр – [дˊіхтˊа́р], дьогтю – [дˊо́хтˊу], бігцем – [бʼіхце́м]. Ці слова потрібно запам’ятати.
Уподібнення за м’якістю
Тверді передньоязикові [д, т, з, с, дз, ц, л, н] (“де ти з’їси ці лини“) пом’якшуються перед м’яким приголосним цієї ж групи: пісня – [п’і́сʹнʹа], літня – [лʹі́тʹнʹа], дні – [дʹнʹі], могутні – [моугýтʹнʹі], кузня – [кýзʹнʹа], хатні – [хáтʹнʹі], cьогодні – [сˊого́д΄н΄і], тліти – [т΄л΄і́ти].
Уподібнення за місцем і способом творення
Шиплячі й свистячі утворюють пари [ш] — [c], [с΄]; [ч] — [ц], [ц΄]; [ж] — [з], [з΄]; [дж] — [дз], [дз΄].
Свистячі приголосні перед шиплячими вимовляються як парні їм шиплячі.
Cвистячий + шиплячий → шиплячий + шиплячий:
с + ш — [ш:]: винісши – [ви́нˊіш:и],
з + ж — [ж:]: зжати –[ж:а́ти],
з + ш у середині слова — [жш]: безшумний [беижшу́мний],
з + ш на початку слова — [жш] → [ш:]: зшити [ш:и́ти],
з + ч у середині слова — [жч]: безчинство – [беижчи́нство],
з + ч на початку слова — [шч]: зчепити [шчеипи́тие],
з + дж — [ждж]: з джерела [жджеиреила́].
Шиплячі приголосні перед свистячими вимовляються як парні їм свистячі.
Шиплячий + свистячий → свистячий + свистячий:
ш + с΄ — [с΄:]: милуєшся [миелу́йеис:а],
ж + с΄ — [з΄с΄]: поріжся [поурˊі́зˊсˊа],
ч + с΄ — [ц΄с΄]: мучся [муцˊсˊа],
ш + ц΄ — [с΄ц΄]: дошці [до́сˊцˊі],
ж + ц΄ — [з΄ц΄]: мережці [меире́зˊцˊі],
ч + ц΄ — [ц΄:]: качці [ка́цˊ:і].
т + с — [ц]: братство – [брáцтво],
тˊ + сˊ— [цˊ:]: учіться – [уч’і́цˊ:a],
т + ц — [ц:]: коритце [кори́ц:еи],
т + ч — [ч:]: вотчина – [вóч:иена],
т + ш у звичайному темпі — [чш]: багатшати – [багáчшатиe],
т + ш у швидкому темпі — [ч:]: багатшати – [багáч:атиe].
3. Усно. Поясніть причини асиміляції.
молотьба — [молод’ба]
вокзал — [воґзал]
як же — [йаґже]
безжурний — бе[ж:]урний
качці — ка[ц’:]і
вітчизна — ві[ч:]изна
робиться — роби[ц’:]я
умиваєшся — умиває[с’:]я
3. Опрацюйте презентацію: У. 54. Асимілятивні та дисимілятивні зміни приголосних
4. Записати фонетичною транскрипцією.
Світиться, донечці, вітчизняний, футбольний, віддзеркалення, подружці.
5. Завдання за підручником.
Вправа 522 (усно).
Вправа 516, 519 (письмово).
Домашнє завдання. Опрацювати тему “Асимілятивні, дисимілятивні процеси “. Виконати письмові завдання, подані вище, вправа 519, 523. Зробити фото, завантажити на свою сторінку в Сlassroom.
Джерела
- Дощик С. О. Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення у групах приголосних: презентація. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/prezentaciya-asimilyativni-disimilyativni-procesi-podovzhennya-sproschennya-u-grupah-prigolosnih-osnovni-cherguvannya-zvukiv-452530.html
- Тренажер з правопису української мови. Класифікація приголосних звуків: сонорні, дзвінкі, глухі; губні, зубні, піднебінні, задньоротові: відео.- Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=0NHVNuz225M
- Тренажер з правопису української мови. Уподібнення (асиміляція) приголосних звуків: відео.- Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=_NXPIVP–wo&t=1s